AA bijeenkomsten vanaf 8 juni 2020

Beste AA-leden,

Omdat we door het Covid-19 coronavirus goed op elkaar moeten letten en we ons als Werkgroep De Schakel zowel verantwoordelijk voelen voor jullie gezondheid als die van de omgeving, vinden wij het belangrijk jullie te informeren onder welke voorwaarden wij elkaar weer mogen ontmoeten.

Weet dat ieders gezondheid voor ons op de eerste plaats staat, tegelijk zijn er ook richtlijnen vanuit de overheid waar wij ons aan moeten houden om onze bijeenkomsten te mogen organiseren. Doen wij dat niet en vindt er een controle plaats vanuit de gemeente dan riskeren wij daarmee een boete die op kan lopen tot Euro 4.000,= per gebeurtenis. Dat moeten en willen we voorkomen en spreken we daarom van tevoren een aantal basisregels met jullie af.

  • Blijf thuis als je klachten hebt en blijf thuis als iemand in je huishouden klachten heeft;
  • Heb je twijfels over je eigen gezondheid of behoor je tot een risicogroep, blijf dan liever thuis;
  • Informeer onmiddellijk de kerngroep als je in de twee weken na de bijeenkomst klachten ontwikkelt;
  • Iedere bijeenkomst heeft een maximum van 15 deelnemers (inclusief de twee personen die de avond organiseren) om de 1,5 meter te kunnen waarborgen;
  • Je kunt je alleen via de Whatsapp groep op de dag van de bijeenkomst aanmelden;
  • Heb je zelf geen Whatsapp dan ken je vast wel een AA lid die jou kan aanmelden;
  • Je kunt niet onaangekondigd binnenlopen;
  • Nieuwkomers geven we graag voorrang omdat de urgentie om hulp van de AA wellicht groter is. De vaste bezoekers geven hen voorrang als de plaatsen beperkt zijn;
  • Het kan zijn dat door het beperkte aantal plekken je niet iedere week kunt deelnemen, laten we iedereen de mogelijkheid geven om in ieder geval één keer per twee weken aanwezig te zijn;
  • Van iedere bijeenkomst wordt verplicht een deelnemerslijst bijgehouden. In verband met een mogelijk contactonderzoek kunnen wij bij voorbaat jullie anonimiteit niet meer waarborgen;
  • Zorg ervoor dat je bekend bent en bereikbaar bent voor de leden van de kerngroep. Wil je dat niet dan kun je helaas niet deelnemen aan de bijeenkomsten (dit in verband met een mogelijk contactonderzoek);
  • Heb je je aangemeld, kom dan ook daadwerkelijk naar de bijeenkomst want je neemt anders een plaats in van iemand die ook graag had willen komen.


Tijdens de bijeenkomsten gelden de volgende spelregels:

  • Iedereen wordt gevraagd niet eerder dan 10 minuten voor aanvang van de bijeenkomst aanwezig te zijn;
  • Geef iedereen de ruimte bij binnenkomst, wacht bij voorkeur even buiten;
  • Je wordt bij binnenkomst ontvangen door een vrijwilliger die jou een aantal gezondheidsvragen stelt en je telefoonnummer noteert als die nog niet bij ons bekend is;
  • Bij binnenkomst kunnen de deelnemers hun handen desinfecteren met ontsmettingsmiddel;
  • We houden strikt anderhalve meter afstand van elkaar, doe je dat niet dan word je verzocht om de meeting te verlaten en ben je bij een volgende bijeenkomst helaas niet meer welkom;
  • Er zijn geen koffie/thee faciliteiten tijdens de bijeenkomsten. Neem daarom je eigen drinken mee;
  • Het is niet toegestaan om etenswaren mee te nemen (en te delen);
  • We schudden geen handen en hebben geen andere vorm van fysiek contact met elkaar (bijvoorbeeld omhelzen);
  • De penningen die worden uitgereikt worden schoongemaakt en neergelegd op tafel maar kunnen niet persoonlijk overhandigd worden;
  • Bij het gebruik van de toilet zorgt iedereen zelf dat je de toilet schoon en gedesinfecteerd achterlaat;
  • Er is geen 7e traditie met contant geld. Elke maandag en donderdag wordt er een betaalverzoek in de Whatsapp groep geplaatst. Het rekeningnummer van onze werkgroep staat op onze website als je liever geld overmaakt;
  • Geef iedereen de ruimte bij vertrek en houd ook hier weer 1,5 meter afstand.


Om de bijeenkomsten in goede banen te leiden vraagt dit wat extra organisatie:

  • De vrijwilligers zijn min. 45 minuten voor aanvang aanwezig;
  • Iedere bijeenkomst wordt geleid door twee vrijwilligers: één vrijwilliger maakt de ruimte in orde en één vrijwilliger ontvangt de deelnemers. Tevens zorgen de twee vrijwilligers voor het desinfecteren van de deurklinken, sanitair en stoelen;
  • De stoelen worden volgens een vastgesteld plan neergezet en desinfectiemiddelen worden klaar gezet;
  • De vrijwilliger bij de ingang doet de check-in en vraagt aan iedere deelnemer of die in de afgelopen week gezondheidsklachten heeft die duiden op corona (hoesten, niezen, koorts etc.) en of de deelnemer in contact is geweest met iemand die besmet is met corona. Ook wordt van iedere deelnemer een telefoonnummer gevraagd waar die bereikbaar op is;
  • Beide vrijwilligers zorgen voor een gespreide binnenkomst en vertrek;
  • Tijdens de bijeenkomst moeten zich twee vrijwilligers voor de volgende bijeenkomst melden. Eén van hen heeft ook de sleutels en kent de sleutelprocedure. Zijn er geen vrijwilligers, dan gaat de volgende bijeenkomst niet door.

In de ruimte waarin de bijeenkomst wordt gehouden staan alle stoelen op minimaal 1,5 meter van elkaar volgens onderstaande opstelling:

We vertrouwen erop alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om de verspreiding van het Covid-19 coronavirus te vermijden. Heb je vragen of opmerkingen, laat ons dat dan alsjeblieft weten. We kijken ernaar uit jullie weer te mogen ontmoeten.

Hartelijke groet, namens de kerngroep van Werkgroep De Schakel,

Wim